Du er her

Spesialkolleksjon fra PO.P

Polarn O. Pyret bærekraftstempler hele kolleksjonen til nyfødt – og lanserer en spesialkolleksjon i 100% økologisk bomull 

Polarn O. Pyret har siden starten i 1976 hatt et stort fokus på bærekraft og tar nå ytterligere viktige skritt i bærekraftsarbeidet under begrepet PO.P Cares. Den 19. april slapp vi en eksklusiv spesialkolleksjon for nyfødt i 100% økologisk bomull. Med dette setter vi et standpunkt og en lovnad, samtlige plagg i nyfødtkolleksjonene fra og med nå kommer til å være bærekraftsmerket.

I følge en undersøkelse Ipsos gjennomførte i 2016 på oppdrag av Polarn O. Pyret finnes det stor interesse for bærekraftige materialer innenfor kategorien barneklær. Totalt mener hver femte barneklærkonsument at det er viktig at barneklær er tilvirket av materialer som er økologisk/miljøvennlig. Men her skiller det mellom generasjonene; miljømerking er langt viktigere for folk født på 90-tallet, er du født på 70-tallet er det ikke like viktig for deg, det er mindre betydelig. Vi så også av undersøkelsen at miljøvennlige materialer er ekstra viktig for konsumenter som kjøper klær til nyfødt. Fra våren 2017, under begrepet PO.P Cares, blir hele nyfødtkolleksjonen ECO-merket (gjelder ikke yttertøy). ECO er Polarn O. Pyrets eget miljømerke og står for Environmentaly Conscious Option. ECO-merkede plagg har en eller flere av følgende sertifiseringer; Global Organic Textile Standard (GOTS), Økologisk bomull, Better Cotton Initiative (BCI), Gjenvunnet polyester og polyamid. Plaggene som har fått ECO-merkingen har klart Polarn Polarn O. Pyret 10.04.2017 Polarn O. Pyret bærekraftstempler hele kolleksjonen til nyfødt – og lanserer en spesialkolleksjon i 100% økologisk bomull ”Klær som kan leve lenge og arves av flere. Det kaller vi bærekraftig.” PO.P CARES O. Pyrets strenge kvalitetskrav og har blitt produsert på en mer bærekraftig måte.

Vårens nyfødtkolleksjon (SS17) består av 92% økologisk bomull, resterende 8% er BCI. ”Selv om vi allerede hadde en høy andel miljøvennlige plagg til nyfødt er det en selvsagt prioritet for oss å akselerere arbeidet slik at vi når 100% av plaggene i nyfødtkolleksjonen. Neste steg blir resten av vår kolleksjon der vi har oppjustert takten og ambisjonsnivået vårt», sier CEO Nanna Hedlund.

Polarn O. Pyrets fokus er å lage klær som holder lenge, som er bærekraftig. Ambisjonen er at plagget skal kunne arves og brukes av minst tre barn. I en undersøkelse blant Polarn O. Pyrets kunder gjennomført i februar 2017, framkom det at hele 51% av alle PO.P plagg for nyfødte ble brukt av nettopp tre eller flere barn. Plagg som får et langt liv hjelper til å minske forbruket av nye klær, noe som sparer jordens ressurser. ”Nå tar vi et ytterligere grep i vårt bærekraftsarbeid. Ikke bare hva gjelder bærekraftige materialer, men også kvalitet og dermed plaggets levetid. For oss er det viktig å gi klærne våre et langt liv, målet er minst tre barn i hvert plagg og vi er stolte av at halvparten av våre plagg til nyfødt oppfyller dette målet. Så er jo ambisjonen selvsagt betydelig høyrere enn det!», sier Nanna Hedlund. Vi har alltid, og vi kommer alltid til å ha fokus på barnets beste. Derfor må vi ta vare på planeten der de skal vokse opp.

Denne spesialkolleksjonen er produsert på bakgrunn av nettopp dette. Nye modeller forenes med oppdaterte klassikere, eksklusive detaljer og myke, bærekraftige materialer i grå, beige og naturhvite toner. Kolleksjonen kommer i et begrenset opplag og lanseres 19. april 2017. Om Ispos-undersøkelsen Undersøkelsen ble gjennomført av Ispos Sverige 2016 og baseres på 1000 onlineintervjuer. Informanter var foreldre mellom 20-50 år, med barn mellom 0-10 år, og ansvarlig for minst halvparten av husholdningens innkjøp av barneklær. 

For mer informasjon, besøk www.polarnopyret.no